طبق نتایج آزمون تیمز، ۲۱ درصد از دانشآموزان ایران عملکرد بسیار ضعیفی دارند و از هر ۵ دانشآموز، ۲ نفر هیچچیزی نمیآموزند. این وضعیت ناشی از روشهای نامناسب آموزش و سیاستهای نادرست در حمایت ناکافی از مدارس دولتی و دانشآموزان ضعیف است.
مطالعه تیمز از سال ۱۹۹۵ بهطور دورهای هر چهار سال یکبار با مشارکت نزدیک به ۱۰۰ کشور در پایههای چهارم و هشتم برگزار میشود. در این آزمون، ۲۵ کشور منطقه نیز حضور دارند. ایران بهمنظور ارزیابی دقیق کیفیت آموزش، بهویژه در دوره ابتدایی، در این مطالعه شرکت میکند تا عملکرد دانشآموزان کشور را در مقایسه با سایر کشورهای شرکت کننده، بهویژه در منطقه، بررسی کند.
مسعود کبیری؛ مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران، معتقد است که نتایج ضعیف ایران در تیمز ۲۰۲۳، ضرورت توجه ویژه به مناطق محروم، مدارس کمبرخوردار و دانشآموزان نیازمند به توجه علمی را برجسته میکند. او میگوید که در حال حاضر، رویکرد آموزش و پرورش اشتباه است و منابع بهگونهای تخصیص مییابد که مدارس موفقتر و دانشآموزان قویتر بیشتر حمایت شوند.